Η εισαγγελική και δημοσιογραφική έρευνα για την πτώση ασανσέρ στις φοιτητικές εστίες του ΑΠΘ επικεντρώνεται στη συντήρησή του. Το Ινστιτούτο Νεότητας και Δια Βίου Μάθησης (ΙΝΕΔΙΒΙΜ) από το υπουργείο Παιδείας υποστηρίζει ότι τα ασανσέρ συντηρούνται κανονικά. Ωστόσο, ο οργανισμός ελέγχου ανελκυστήρων αποκάλυψε ότι το ασανσέρ είχε ελεγχθεί και το 2022 και το 2023, αλλά δεν πληρούσε τις προδιαγραφές καταλληλότητας και δεν πήρε το πιστοποιητικό ελέγχου. Αυτό σημαίνει ότι, παρόλο που υποβαλλόταν σε ελέγχους, δεν είχε γίνει σωστή συντήρηση για την αποκατάσταση σοβαρών προβλημάτων.
Η πτώση του ασανσέρ, που συνέβη ευτυχώς τη νύχτα, φέρνει στο φως μια ευρύτερη εικόνα για την κατάσταση που επικρατεί στα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας. Εξωτερικά φαίνεται ότι λειτουργούν ικανοποιητικά, αλλά στην πραγματικότητα υπάρχουν πολλές παθογένειες που αποκαλύπτονται μόνο όταν συμβαίνει κάποιο ατύχημα. Μια παρόμοια περίπτωση συνέβη πριν δύο χρόνια στο ΑΠΘ, όταν φοιτητής έπεσε από το παράθυρο αίθουσας διδασκαλίας. Αρχικά αποδόθηκε η ευθύνη στον ίδιο, αλλά είναι γνωστό ότι οι υποδομές δεν επαρκούν.
Πέρσι, ένα ταβάνι κατέρρευσε σε εργαστήριο κατά τη διάρκεια της ημέρας, ενώ πλημμύρισαν υπόγειες αίθουσες σε άλλη σχολή μετά από βροχές. Οι φοιτητές που εκπαιδεύονται στον σχεδιασμό έργων αντιπλημμυρικής θωράκισης βρέθηκαν στη δυσάρεστη θέση να δουν τις αίθουσες τους να πλημμυρίζουν. Αυτές οι περιστατικά δείχνουν ότι η υποχρηματοδότηση των πανεπιστημίων είναι ένα διαρκές πρόβλημα.
Η Ελλάδα είναι η τελευταία χώρα στην Ευρώπη όσον αφορά τη χρηματοδότηση της ανώτατης εκπαίδευσης. Αντίθετα, ο μέσος όρος χρηματοδότησης στην Ευρώπη είναι 11.700 ευρώ ανά φοιτητή, ενώ στην Ελλάδα είναι μόνο 2.360 ευρώ. Αυτό έχει σοβαρές συνέπειες για τις υποδομές, τη συντήρηση και τη λειτουργία των πανεπιστημίων.
Αν και η ελληνική κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι λαμβάνει μέτρα για τη βελτίωση της δημόσιας Παιδείας, οι τακτικές επιχορηγήσεις για τα πανεπιστήμια δεν έχουν επιστρέψει στα επίπεδα προ κρίσης. Το 2010 διατέθηκαν 380 εκατομμύρια ευρώ, ενώ σήμερα η χρηματοδότηση αποτελεί μόλις το ένα τρίτο αυτής της ποσότητας. Παρά τις μεταρρυθμίσεις, η κατάσταση παραμένει δυσμενής, με συνέπειες για την εκπαίδευση και την ασφάλεια των φοιτητών.
Αν υπήρχε όραμα για ανάπτυξη των πανεπιστημίων, αυτό θα έπρεπε να περιλαμβάνει την αύξηση της χρηματοδότησης για αναγκαίες υποδομές και άρτια συντήρηση, διότι η υγεία της εκπαίδευσης είναι συνυφασμένη με την ποιότητα της ενημέρωσης και της έρευνας. Το πρόβλημα είναι σύστημα και απαιτούνται συντονισμένες ενέργειες για να αποκατασταθεί η κατάσταση.
Πηγή: documentonews.gr