Η Ρωσία έχει ξεκινήσει το σχεδιασμό για πυρηνοκίνητα υποβρύχια με σκοπό την εξαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από την Αρκτική προς την Ασία, με στόχο να μειώσει τον χρόνο διαδρομής μέσω της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού (NSR). Ο ανώτερος κρατικός αξιωματούχος που ανακοίνωσε το εν λόγω σχέδιο, δήλωσε ότι η Μόσχα στοχεύει να αξιοποιήσει τα υπάρχοντα πυρηνοκίνητα παγοθραυστικά που ήδη χρησιμοποιεί για τον καθαρισμό της διαδρομής, από το Μουρμάνσκ έως τον Βερίγγειο Πορθμό.
Το έργο Arctic LNG 2, που σχετίζεται με την παραγωγή και μεταφορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου, αντιμετωπίζει προκλήσεις λόγω των ελλείψεων στα πλοία ικανότητας για να σπάνε τον αρκτικό πάγο. Παρά την έναρξη παραγωγής του τελευταίου Δεκεμβρίου και τις πρώτες αποστολές του LNG, η μεταφορά στους τελικούς αγοραστές παραμένει εκκρεμής.
Ο Μιχαήλ Κοβαλτσούκ, διευθυντής του Ινστιτούτου Κουρτσάτοφ και στενός συνεργάτης του προέδρου Πούτιν, παρουσίασε πρόσφατα το σχέδιο αυτό σε ένα βιομηχανικό συνέδριο στην Αγία Πετρούπολη. Στην ομιλία του ανέφερε ότι η κατασκευή υποβρυχίων για τη μεταφορά LNG συζητείται από τις αρχές της δεκαετίας του 2000. Τώρα, είπε, έχει ξεκινήσει η συγκεκριμένη ανάπτυξη αυτού του έργου μεταξύ του Ινστιτούτου και της Gazprom.
Τα σχεδία προστάζουν την κατασκευή μιας νέας κατηγορίας πλοίων, που θα μπορούσαν να λειτουργούν χωρίς την ανάγκη παγοθραυστικών καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, και να μειωθεί σημαντικά ο χρόνος μεταφοράς από 20 σε 12 ημέρες. Αυτά τα υποβρύχια θα είναι μήκους 360 μέτρων και πλάτους έως 70 μέτρων, με χωρητικότητα γύρω στους 180.000 τόνους LNG.
Ωστόσο, υπάρχουν επιφυλάξεις σχετικά με την υλοποίηση αυτού του σχεδίου. Ο Αλεξάντερ Νικίτιν, πρώην αξιωματικός του ρωσικού Πολεμικού Ναυτικού, δήλωσε ότι η Ρωσία δυσκολεύεται να κατασκευάσει ένα τέτοιο υποβρύχιο, σημειώνοντας ότι απαιτούνται επιπλέον σκάφη και ομάδες με ειδική εκπαίδευση για την υποστήριξή του. Από την πλευρά του, χαρακτήρισε το εγχείρημα ως «μπλόφα» με βάση τις υπάρχουσες συνθήκες.
Πηγή: documentonews.gr